DUBBLA BORTAMATCHER - S

Det vankas dubbla HIK-matcher i morgon lördag och båda spelas på bortaplan mot tabellettor. 13:00 möter herrarna Onsala och 14:00 är det damernas tur mot Helsingborgs IF.

Tuffast tänkbara motstånd för båda lagen alltså men ingen uppgift är för stor och vi är övertygade om att HIK kommer göra allt och lite till i respektive match.

Herrarna inleder alltså denna lördag och laget reser till Rydets IP där Onsala öppnar grindarna. Två omgångar återstår och UBK har kopplat ett litet grepp om den ledande placeringen. Marginalen ner till tabelltvåan Västra Frölunda är tre poäng och målskillnaden är dessutom betydligt bättre. Mycket talar således för att Onsala står som seriesegrare om när säsongen är över men HIK ska naturligtvis göra allt som står i vår makt för att skapa oro hela vägen in i mål.

OBK kommer till matchen med en förlust i bagaget, kanske att nerverna börjat göra sig påminda? Varberg vann hemma på Håstens IP med 2-1.

I övrigt har laget gjort en suverän säsong och det är framför allt offensivt som det klaffat ordentligt. Klart flest mål och en skytteligaledare i David Bruno Berntsson. 19 mål på tolv matcher är så bra att Sollentuna lockade över honom inför höstsäsongen.

HIK reser norröver i gott slag. Segern hemma mot Sävedalen följdes upp av ett kryss borta mot Landvetter. Poäng som gör att laget innehar negativ kvalplats med en poäng upp till Tölö och Landvetter på säker mark.

Vi går med andra ord en rafflande avslutning tillmötes och hoppas så klart att HIK ska kunna plocka nya poäng och placeringar i helgen. Avspark 13:00 på Rydets IP.

Våra damer har en betydligt kortare resa då laget bara behöver ta sig in till Olympia inne i stan. Redan klara seriesegrarna Helsingborgs IF tar emot, avspark 14:00 och det är fri entré till matchen. Vi hoppas således att många HIK:are tar sig in till centrum för att stötta våra damer.

HIF ska dessutom fira avancemanget och det hade ju varit fantastiskt kul att störa firandet med nya poäng i avslutningen.

Att Helsingborg är en värdig mästare är odiskutabelt. Laget leder serien med hela nio poäng och har dessutom en överlägsen målskillnad. Att de är duktiga framåt är inget snack men det är framför allt försvarsspelet som imponerat denna säsong. Bara elva insläppta mål på 21 matcher är mäkta imponerande och ska HIK få hål på den muren, vilket vi så klart siktar på, kommer det krävas en jäkla aggressivitet.

Även framåt har HIF många vapen och Tilda Jonhag är den som gjort flest mål med 13 noteringar på 20 matcher.

Hittarp kommer till avslutningen med sju raka förlustfria matcher. De fyra senaste har slutat med kryss och poängen i förra omgången räckte till att säkra kontraktet. Då spelade HIK lika på ett med Eskilsminne efter mål av Filippa Berg.

Vi är så klart ytterst belåtna med att laget kan ha axlarna längre ner inför sista matchen. Det har man gjort sig förtjänta av efter en solid höst. Däremot är det så klart fullt ös som gäller på Olympia och att avsluta säsongen med en liten skräll hade verkligen satt lite guldkant på hela upplevelsen.

Avspark 14:00 och vi hoppas som sagt att många tar sig upp till Olympia denna eftermiddag.

Till båda lagen önskar vi lycka till.

Heja Hittarp