GATULAGET

Sedan 2022 är vi stolta över att ha etablerat Sveriges första fotbollslag för människor med missbruk och psykisk ohälsa.

Gatulaget är numera vårt största inkluderingsprojekt och drivs med finansiering från Allmänna ArvsfondenKärnan i verksamheten är fotbollsträning men utbudet av aktiviteter sträcker sig långt längre än så. Utöver fotbollsträning (och matcher!) erbjuds en rad sociala aktiviteter tillsammans med laget.

Med målet att öka välmåendet, bryta utanförskapet och avstigmatisera målgruppen samarbetar vi med Helsingborg stad och HIK-familjen för att utveckla projektet och skapa samhällsvinster på flera plan.

VILL DU VETA MER?

Vi tar emot spelare löpande. P, di är intresserad av ett besök eller har frågor gällande Gatulaget hänvisar vi till Kenneth Storvik, Ledare Gatulaget

kenneth.storvik@hittarpsik.se

Vem kan träna i Gatulaget?

Alla kvinnor och män över 18 år som har eller har haft problematik med missbruk är välkomna till att delta på våra träningar, förutsatt att man är nykter vid deltagandet.

Vilka är förhållningsreglerna?

Vi är nyktra på träningarna och vid andra gemensamma aktiviteter med laget. Vi har respekt och tolerans för varandra  och tillämpar ett inkluderande förhållningssätt gentemot vår omgivning.

Som spelare i Gatulaget representerar du Hittarps IK, en barn- och ungdomsförening med inkluderande värderingar och nolltolerans mot våld, mobbning och droganvändning. Hittarps IK:s verksamhet bygger på värdeorden kul, kamratskap, kvalitet som i Gatulaget översätts till respekt, tolerans, inkludering.

När tränar Gatulaget?

Vi tränar varje tisdag och torsdag förmiddag hela året runt, utan uppehåll för semester eller röda dagar.

Hur ser en typisk träning ut?

Kl 09.30 Vi samlas på Laröds IP och äter frukost tillsammans
Kl 10.00 Ombyte (Träningskläder och fotbollsskor kan lånas på plats. Återkommande spelare får egna träningskläder- och skor som de själva ansvarar för.)
Kl 10.30 Träningen startar – anpassas utifrån allas förmåga att delta
Kl 12.00 Dusch och ombyte (Handduk finns att låna av klubben)
Kl 12.30 Lunch och kaffe
Kl 13.00 Slut

Vi bjuder på frukost och lunch. Deltagare erbjuder skjuts till och från träningen med upphämtning/avlämning inom Helsingborgs kommun.